Центр професійного розвитку
педагогічних працівників
Вінницької міської ради

Події

Докладно про...

Події

Докладно про...

17

/11/23

15:00

Майстер-клас

На вчительських конкурсах, звітах  чи інших публічних виступах педагоги переважно використовують власні екранні презентації зроблені в PowerPoint. При цьому вони часто вимушені  користуватися  чужими комп'ютерами на яких встановлена інша версія PowerPoint, або інший набір шрифтів, або, навіть, зовсім  інший офісний пакет (наприклад Liber Office, або WPS Office). В такому разі можливі ситуації, коли презентація відкриється але  дизайн її буде спотрворено або шрифт не той, що в оригіналі. Це ще можна пережити, а от випадок, коли не запускається відео чи аудіо вміст - це вже серйозніше. 

Як перенести презентацю без втрат вмісту. Розробники PowerPoint потурбувалися про це. При збереженні  презентації  у випадаючому вікні за покликанням «Зберегти як...» -> «Тип файлу» обираємо тип «Демонстрація PowerPoint». Створюється файл з розширенням *.pps або *.ppsx. Цей файл відкриє вашу презентацію зразу без редактору, прямо у режимі перегляду, при цьому анімації та мультимедіа будуть збережені.  Даний формат можна переглянути простенькою безкоштовною програмою PowerPoint Viewer. Вона є  завжди на комп'ютерах, або легко скачується з інтернету. 

Питання вирішено, але не повністю. Не переносяться оригінальні шрифти які були використані у вашій презентації. В такому разі скористаємось іншим методом. 

Метод упаковки презентації в папку для запису на диск (якими вже давно не користуються) або флешку.  В такий інсталяційний пакет можна  включити шрифти використані у презентації  та весь медіавміст.  Презентацію запускаємо таким же як і в попередньому випадку файлом *.ppsx. Тепер шрифти відобразяться як треба.

Увага, домашнє завдання!

Воно полягає  в тому, щоб створити невелику презентацію в якій є текст, малюнки, аудіо та відео вміст, та зберегти її для переносу на інший комп'ютер двома способами.

Нагадаю, що кінцева конвертація вашої презентація в набір JPG - малюнків, PDF файл або відео файл (це було домашнім завданням після першого майстер-класу) переслідує ту ж мету. Ці формати універсальні, тому просто демонструються на любому комп'ютері. Майте на увазі.

Далі говорили про термін презентер. В IT спільноті часто буває так, що той самий термін використовується для різних об'єктів. Кілька прикладів. Сервер - це комп'ютер і програма. Клієнт -  комп'ютер, програма та користувач. 

В нашому випадку, термін презентер використовується також в багатьох значеннях.

  • Презентер - це людина, яка щось презентує. (Але якщо вона щось говорить аудиторії використовуючи екранну презентацію - тоді її краще назвати спікером.)
  • Презентер - це програма за допомогою якої ми можемо створювати, редагувати та демонструвати презентації. Сюди відносяться всі програми подібні до РР.  (До речі так називається аналог PowerPoint від компанії Adobe.)
  • Презентер - це пристрій за допомогою якого ми можемо перемикати слайди в презентації дистанційно.  От про нього і поговоримо.

На фото  ви бачите цілу низку цих пристроїв. Всі вони працюють подібно до дистанційних мишок та клавіатур використовуючи Bluetooth зв'язок і по суті, являються замінником "гарячих" клавіш на звичайній стандартній клавіатурі. В цьому можна впевнитись, коли поклацати кнопками презентера в звичайному MS Word.

  • Натиск на кнопку «>» (вперед, наступний слайд) - у Ворді побачимо створення нового абзацу. Це означає що до комп'ютера надійшла команда аналогічна натиску на клавішу [Enter].
  • Натиск на кнопку «чорний екран» - у ворді бачимо надруковану літеру «и» (в українській розкладці) або «b» (в англійській розкладці). Саме від слова «Black» походить вибір такої гарячої клавіші в PowerPoint.
  • Натиск на кнопку «білий екран» - літера «ц» або «w». Ви здогадуєтесь, що це від слова «White».
  • «Запустити презентацію» - клавіша [F5].
  • «Вийти з презентації» - клавіша [Esc].

Просто. Але часто буває так, що клацаєш, клацаєш, а нічого не перемикається. Чому?

  • Перевіряємо контакт батарейок, або просто їх наявність. (Звідси випливає потреба не забувати вимикати презентер на той час поки його не використовують, щоб не садити елементи живлення)
  • Направляємо презентер не на екран (екран - не телевізор, презентер - не пульт ) а на Bluetooth-адаптер ввімкнутий в USB вхід комп'ютера. (Хоча це і не обов'язково, бо Bluetooth не особливо залежить від напрямку антени)
  • Саме головне, щоб був активний PowerPoint. Може так статися, що в момент демонстрації презентації потрібно ще щось робити на комп'ютері і ви активуєте другу програму, наприклад, медіапрогравач. В такому разі презентер вже не пов'язаний з PowerPoint. Він починає керувати активною в цей час програмою. А спікер, в цей момент, може клацати скільки йому заманеться - слайд все-одно не зміниться. Звідси, потреба під час відповідальних презентацій не перемикатись з РР на щось інше. Для програвання музики краще використати інший комп'ютер.
  • Перед початком презентації не лінуйтесь перевірити роботоздатність пристрою і «пройдіться» по презентації туди-сюди для спокою.

Щодо інтерактивних панелей, або їх близьких родичів - смарт-дошок, то щасливий учитель, який має таке обладнання. Це все дорого коштує, але в умілих руках це справді "дорого коштує". Використовуючи великий екран в якості планшета,  ви зможете в повній мірі скористатись перевагами не тільки  презентацій а і  всіма педагогічними та навчальними програмними засобами. При наявності інтернету (смішно вже про це нагадувати) вам відкривається всесвіт хмарних сервісів, симуляторів і т. п. І саме головне - це все без відриву від дошки. 

Але яка б у Вас не була крута техніка, якість презентації  від неї не залежить. Весь секрет успішної презентації не в техніці. Інформацію передає людина - людині. Техніка - це лише допоміжний інструмент.

Аудиторія повинна не тільки сприйняти інформацію,  а й перейнятися важливістю сказаного. Тут техніка безсила. В чомусь переконати людину можна тільки очима, емоціями, прозорими думками, непереборною логікою, гумором, цікавою історією, виразними жестами, вдалими прикладами та аналогіями. Екран допоможе лише підкреслити, акцентувати, показати.  Все все інше може тільки людина. Тому ми йдемо на презентацію щоб побачити людину-особистість а не проектор з ноутбуком.

Є безліч порад щодо дизайну слайдів, і їх варто мати на увазі. Але, в першу чергу, ваш успіх як спікера (вчителя) залежить від інших вмінь. Тут варто брати взірець з великих спікерів сучасності. Одним із таких, безперечно, був один із засновників компаніїї «Apple» - Стів Джобс.

Його публічні виступи завжди викликали захоплення. Варто переглянути їх, щоб мати уявлення як треба  робити презентацію з використанням екраних засобів. За покликанням, ви знайдете кілька покликань на відео.

Для себе я зробив кілька поміток, ось вони:

  • Дуже чиста мова. Ніяких «бе - ме». Все конкретно, як по писаному.
  • Гумор і легкість викладу. В залі позитивна атмосфера, часом сміх.
  • Очі постійно в контакті із аудиторією.
  • Рух по сцені невимушений але завжди цілеспрямований.
  • Жестикуляція. В правій руці презентер, але він не заважає. На нього ніякої уваги. Слайди перемикаються ніби самі по собі - точно в потрібний момент.
  • На екрані темне чисте  тло. Графічні образи не перевантажені. Тексту майже немає. Анімація тільки для функціоналу - ніяких «сонечок» і «бантиків».
  • Коли треба, в зал іде продукція, роздатковий матеріал, зразки, щоб кінестети мали що помацати руками.
  • Не буває так, щоб щось не запустилось або поламалось. Відчуваються багатократні репетиції.

Щодо PowerPoint революції в інтернеті є багато суперечливих думок. Одні вважають що РР заважає сприйняттю матеріалу і наводять такі аргументи:

  • Послідовний показ слайдів один за одним швидко «заколисує» увагу аудиторії (яка ще до того сидить у затемненій аудиторії) - очі бачать - мозок спить. Тому менше слайдів, більше спілкування з аудиторією, емоцій і все, про що говорилось вище.
  • Коли слайдів багато (>10), людина сприйме кілька, інші просто «промайнуть». Ви їх просто не встигнете показати та прокоментувати.  Тому робіть презентації чим-коротші.
  • Не можна говорити текст і читати цей текст на екрані одночасно. Людина підсвідомо порівнює сказане і написане, а на обдумування сенсів та наративів нехватає часу. Тому ніколи не читайте з екрану. Краще перенесіть текст у замітки до слайду і використовуйте режим доповідача (про це  в наступному майстер-класі).
  • Коли на екрані багато об'єктів одночасно, людина підсвідомо намагається їх переглянути та проаналізувати. На синтез і виділення головного,  знову не досить часу. Тому не «валіть» все в один слайд - тільки найголовніше. Все інше словами.
  • Не функціональні анімації тільки дратують. Тому краще без анімацій. Коли без неї не можна, то зробіть її ідеально.
  • Є слайди - «риба». Вони потрібні для того, щоб будь-що світилось на екрані в той момент коли ми намагаємось словесно "наганяти туману" , бо пустий екран - це не кошерно! Мене особисто, чомусь страшенно дратує останній слайд «Дякуємо за увагу!!!». Краще, хай буде чорний екран :) Тому уникаємо пустих слайдів - тільки конструктив і найголовніше.

Критики РР наводять приклади, коли нескінченні щоденні презентації на брифінгах в штабі  американської місії в Іраку та Афганістані приводили до погіршення розуміння тактичної ситуації на фронті. Тому було прийняло рішення обмежити практику використання PowerPoint в роботі керівництва.

Ще один приклад. Катастрофа човника "Колумбія" 1 лютого 2003 року. В звіті комісії, що розслідувала цю аварію  було вказано, що перенасичені інформацією слайди, не дали ясного розуміння небезпеки пошкодження корпусу корабля під час старту. Тому не були вжиті адекватні дії які і привели до катастрофи.

Тому, якщо можна обійтись без РР, зробіть це. Презентація як самоціль - це вбивання інформації в голову як цвяхи. Нічого путнього з цього не вийде.

Матеріали заходу
Для професійних спільнот

Майстер-клас №4 «Ефект Джобса» курсу «PowerPoint на всі випадки життя» відбудеться в п'тницю 17 листопада. Початок о 15:00.

https://us04web.zoom.us/j/77373905162?pwd=5QeXDxqG7jpdl7nWqgYg7zezUI1bAc.1

Meeting ID: 773 7390 5162
Passcode: PP

План:

  • Беремо презентацію із собою.
  • Презентер програма, пристрій чи людина?
  • Інтерактивна панель – це круто!
  • Як не «заколисати» аудиторію?
  • Ще один ворог Пентагону.
  • Давайте обійдемось без Power Point. 
  • Гуру презентацій – спікери.

Приєднуйтесь, буде цікаво!

Комунальна установа
Центр професійного розвитку
педагогічних працівників
Вінницької міської ради

21050, м.Вінниця, вул. Мури,4
Тел: +38(0432) 67-32-53
E-mail: zprppvmr@galaxy.vn.ua,
cprpp.vin@gmail.com

Комунальна установа
Центр професійного розвитку
педагогічних працівників
Вінницької міської ради

21050, м.Вінниця, вул. Мури,4
Тел: +38(0432) 67-32-53
E-mail: zprppvmr@galaxy.vn.ua,
cprpp.vin@gmail.com

Створено на AVE.cms v3.28. Хостинг LIKT. Дизайн: хххххххххххх. Верстка: Мельник Тарас. Фото: Василь Медяний

ЦП КУ "ЦПРПП ВМР" - Вінниця - 2021

Категорії сайту
Актуально
Корисні покликання

Комунальна установа
Центр професійного розвитку
педагогічних працівників
Вінницької міської ради

21050, м.Вінниця, вул. Мури,4
Тел: +38(0432) 67-32-53
E-mail: zprppvmr@galaxy.vn.ua,
cprpp.vin@gmail.com

Комунальна установа
Центр професійного розвитку
педагогічних працівників
Вінницької міської ради

21050, м.Вінниця, вул. Мури,4
Тел: +38(0432) 67-32-53
E-mail: zprppvmr@galaxy.vn.ua,
cprpp.vin@gmail.com




Створено на AVE.cms v3.28 Хостинг LIKT
Дизайн: хххххххххххх Верстка: Мельник Тарас
Фото: Василь Медяний

ЦП КУ "ЦПРПП ВМР"
Вінниця - 2021

Про нас   
Календар подій   
Напрямки роботи   
Підвищення кваліфікації   
Професійні спільноти   
Дошкільна освіта   
Початкова школа   
Середня та старша школа   
Виховна робота   
Психологічна служба